PŘEHLEDNĚ: Rok 2018 z pohledu řidičů. Tohle byste měli vědět

Rok 2018 přinese řidičům v České republice několik novinek a změn. Některé jsou potěšující, jiné zase ne. Podívejte se na ty nejdůležitější.

dnes 10:10 Daniel Fuglevič
 
Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
Zdroj: pixabay.com

Dálniční známky

Ceny zůstávají na stejné výši, jedinou změnou je nová grafika, aby známky byly snadněji rozeznatelné od známek z minulého roku. Také budou známky nově opatřeny lepšími bezpečnostními prvky, které mají zajistit ochranu proti padělání.

  • pro motorová vozidla do 3,5 tuny seženete známky roční, měsíční a desetidenní
  • roční je platná od 1. prosince 2017 do 31. ledna 2019 a vyjde vás na 1500 Kč, měsíční stojí 440 Kč a desetidenní 310 Kč
  • staré roční známky pořízené pro rok 2017 můžete požívat až do 31. ledna 2018

Dálniční známky pro rok 2018.

Nové úseky dálnic bez poplatku

Již v předchozích letech byla na některých úsecích dálnic zrušena povinnost vlastnit dálniční známku a ministerstvo chce v tomto trendu pokračovat i příští rok.

Od 1. ledna 2018 zruší ministerstvo dopravy zpoplatnění celkem pěti úseků dálnic, které k původním 145 km přidají dalších 19 km. Tímto krokem se má dále zpříjemnit cestování a podle úřadů také zklidnit dopravní situace v centrech měst.

Novinky se nyní dotknou například dálnice okolo Olomouce, Otrokovic, Pohořelic nebo Sokolova. Přesněji jde o desetikilometrový úsek D6 mezi Novým Sedlem a Březovou, tři kilometry dlouhý úsek D52 u Pohořelic a dále taky úsek D55 u Otrokovic, D46 u Hněvotína a rovněž dálnici D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem.

Na podrobnější informace o nových úsecích bez poplatku se můžete podívat na mapce níže (kliknutím ji otevřete v plném rozlišení).

Úseky vyjmuté ze zpoplatnění v roce 2018.

Dokončit se má 13 velkých staveb

V příštím roce by se mělo dokončit 13 velkých silničních staveb, nejčastěji jde o modernzované úseky na dálnici D1 – například o čtyři úseky na 160kilometrové části D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Otevřít by se měl ale rovněž úsek dálnice D7 mezi Postoloprty a Bitozevsí.

Přesto bychom se měli připravit i na nové opravy a uzavírky. Stát chce totiž v roce 2018 zahájit výstavbu dalších 150 km dálnic a silnic prvních tříd. Stavba dopravní infrastruktury by podle plánů ministerstva dopravy od příštího roku mohla zrychlit, a to díky chystané novele zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury.

Emisní kontrola bude trvat déle a podraží. Bude se fotit

Od 1. ledna 2018 se fotodokumentace z prohlídky vozidla bude nově provádět i na stanicích měření emisí. Fotky vozidla a jeho výsledky směřují do Centrálního informačního systému, stanice měření emisí tedy musejí být připojeny do systému online evidence kontrol. Cílem je, aby se zabránilo podvodům při měření emisí, kdy auto kontrolou reálně neprojde, ale přesto dostane potvrzení do dokumentace.

Co se změní na emisní kontrole:

  • technik na emisích musí stejně jako na STK pořídit šest fotek (pohled na vozidlo zepředu i zezadu, výrobní štítek, tachometr či VIN kód vozidla)
  • emisní kontrola se tak prodlouží o pět až deset minut
  • průměrná cena emisní kontroly u benzínového motoru je dnes kolem 450 korun a 600 u auta se vznětovým agregátem. Kvůli focení může emisní kontrola zdražit o 100 až 200 korun
  • nadále platí, že zelená samolepka o emisích se lepí jen do dokumentace, nikoliv na registrační značku (tam je jen červená nálepka)

Původně měla tato povinnost pro emisní stanice platit od začátku prosince, kvůli problémům se zapojováním stanic do systému ale ministerstvo stanicím udělilo měsíční odklad.

Vydání řidičáku bude jednodušší, ale dražší

Od července 2018 bude fungovat vydávání či výměna řidičského průkazu na jakémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností. Dosud jste museli utíkat na úřad v místě vašeho trvalého bydliště. Tímto způsobem bude možné vyřizovat i průkazy profesní způsobilosti a paměťové karty pro digitální tachografy řidičů z povolání.

Nově navíc nebude nutné k žádosti o řidičák přikládat vlastní papírovou fotografii. Tu si úředníci buď obstarají sami fotoaparátem v kanceláři, nebo použijí již existující fotku z registru veřejné správy.

S těmito změnami ovšem přijde zdražení poplatku za vydání průkazu z dosavadních 50 korun na 200 korun.

Pro vydání mezinárodního řidičského průkazu však budete papírovou fotku stále potřebovat a nově zaplatíte poplatek 50 korun. Na úřadech v místě bydliště se pak budou stále řešit odebírání či pozastavování řidičáků.

Řidičák na zkoušku. Možná

Už v průběhu roku 2017 se podle původních plánů měli začínající řidiči dočkat nového řidičského oprávnění, které by bylo platné pouze na dva roky po absolvování autoškoly. Návrh ovšem zatím neprošel legislativním procesem, proto se očekává, že nová vláda bude novinku projednávat v roce 2018.

V rámci tohoto oprávnění by měli mít začínající řidiči zjednodušeně řečeno k dispozici pouze šest trestných bodů, což má podle všeho donutit nevyježděné řidiče k zodpovědnější jízdě.

Testy autoškol projdou aktualizací

Ministerstvo dopravy plánuje na přelomu března a dubna 2018 aktualizovat otázky v aplikaci eTesty. Noví žadatelé o řidičský průkaz se tak při závěrečné zkoušce z předpisů o provozu na pozemních komunikacích dočkají řady nových otázek, zatímco některé budou upraveny a některé z testů vypadnou.

Přesněji se bude jednat hlavně o úpravu nebo doplnění otázek pro skupiny B a A.

Přísnější bodový systém. Možná

Návrh přísnějšího bodového systému byl již dříve odložen a předpokládá se tedy, že jeho schválení začne vláda řešit právě v průběhu roku 2018.

Co by se například (podle původních plánů) mohlo změnit?

  • mají být zrušeny sedmibodové přestupky, nejvyšší sazba za jeden přestupek tedy činí šest bodů
  • souhrnně je ale nová verze bodového systému přísnější k vážnějším přečinům
  • v rámci pravidla „dvakrát a dost" bude stačit dvakrát spáchat závažný přestupek a jste bez řidičáku
  • dva body nově obdržíte při nepoužití blinkrů a způsobení nehody chodcem
  • neboduje se při nezastavení před přechodem a při nedodržení povinného odpočinku u řidičů kamionů

Za neposkytnutí pomoci řidičem, který není účastníkem nehody, v novém systému neobdržíte žádný bod (dříve sedm). Nicméně stále jde o závažný trestný čin, jen by se už neměl trestat body. Novinkou může být dále i informování řidičů o stavu jejich bodového konta přes e-mail, SMS či datovou schránku.

Výše peněžních pokut se změní. Také možná

V závislosti na novém bodovém systému mají být upraveny i sazby pokut. Horní hranice má ukládat tvrdší tresty než doposud. V nejzávažnějším případě může řidič dostat pokutu až 100 000 korun, to v případě, že byla spácháním přestupku způsobena dopravní nehoda. Další úpravou jsou také čtyři pásma blokových pokut ve výši 5000 Kč, 2500 Kč, 1500 Kč a do 1500 Kč. Půjde o pevné sazby s výjimkou nejnižšího pásma do 1500 Kč.

Jsme zvědavi, jestli a jak se tyto představy ministerstva dopravy v chystané novele změní.

Návrh změn v bodovém systému.

Povinné ručení zdraží

Přestože trh povinného ručení v Česku stále roste a počet pojištěných aut se pořád navyšuje, očekává se, že ceny povinného ručení budou nadále zdražovat. Hlavním důvodem je legislativa s novými nároky na odškodnění, kvůli kterým musí pojišťovny vyplácet vyšší pojistná plnění. Situaci pak nepomáhá ani zvyšování cen náhradních dílů a práce v autoservisech.

Zdražení by se mělo dotknout hlavně rizikových skupin, jakými jsou třeba řidiči kamionů, autobusů či mladí řidiči do 25 let. Průměrná cena povinného ručení je nyní 2764 korun, ale pojišťovny se shodují, že zdražení bude maximálně v řádu několika procent.

Za nepojištěné auto zaplatíte poplatek

Od 1. ledna 2018 se vrátí vymáhání příspěvku za vůz bez povinného ručení. Po motoristech s vozem bez sjednaného povinného pojištění tak bude opět požadován příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Z fondu se vyplácejí náhrady škod způsobených nepojištěnými vozidly. 

Výše poplatku bude odpovídat součinu počtu dní, kdy auto nemělo sjednáno povinné ručení, a sazby podle typu vozidla, kterou stanoví ministerstvo financí.

Nové značení paliv

Nového označení se nemusíte bát, i nadále byste si neměli splést tankovací pistoli od benzinu s pistolí od nafty. Změna byla však zavedena proto, abyste mohli lépe rozpoznat množství biosložky v palivu a usnadnit volbu paliva například v zahraničí.

Nové značení se přitom začalo objevovat již od poloviny roku 2017. Do října 2018 však už musí být dle nařízení EU na všech čerpacích stanicích. Do té doby se tak budeme s novým značením setkávat stále častěji.

  • značení bude u čerpacích stojanů, ale také u nádrží nových vozidel
  • každý druh paliva bude označen určitým geometrickým obrazcem
  • benzin (kruh), nafta (čtverec), plyn (čtverec stojící na vrcholu)
  • uvnitř obrazců bude písmeno označující druh paliva (E pro benzin, B pro naftu) a číslo uvádějící max. procentuální podíl biosložky, případně známé označení druhu plynu (LPG či CNG)
  • natural 95 bude tedy označován jako E5, nafta jako B7 a u paliv s bohatší biosložkou pak např. E10, E85, B10, B30 nebo B100

Nové značení paliv dle EU.

Registrační značky s hologramem

Od ledna 2018 se začnou na nových vozidlech intenzivněji objevovat tabulky registračních značek opatřené hologramem. Takzvaná autodestruktivní holografická známka je nový ochranný prvek zabraňující padělání registračních značek. Novinka nahradí dříve užívaný prvek, který byl vytvářen laserem do ochranné reflexní fólie.   

Holografickou známku zajišťuje, dodává a na tabulky registračních značek nalepuje přímo dodavatel tabulek. Podobné známky používají i některé státy EU.

Policie dostane nové neoznačené Superby

I v příštím roce výbavu dopravní policie rozšíří nové vozy pro takzvaný skrytý dohled. Podle dostupných informací půjde o celkem 38 nových Superbů. Některé kusy dostanou měřící techniku ze starších vozů, například z dosluhujících Volkswagenů Passat. Osmnáct Superbů pak bude vybaveno novou technikou.

Zřejmě půjde o měřící zařízení značky Ramer, které je schopno měřit rychlost v obou směrech provozu. Všechna auta budou samozřejmě neoznačená a záměrně vybavená tak, aby byla pro běžného řidiče prakticky nezpozorovatelná.

První část objednávky by k policii měla dorazit do konce ledna (19 vozů), přičemž další vozy budou přibývat až do 29. června příštího roku. Aktuálně má česká policie takových vozidel k dispozici celkem 125.

 
 
dnes 10:10 Daniel Fuglevič
 
 
 
 
 
 
 

Zde je novelizace zákona platná od 1.11.2015

 

Zatím jsou však všechny otázky jsou stále na stránkách etesty2.mdcr.cz a nadále fungují a žáci si mohou tyto otázky na těchto stránkách rovnou zkoušet. Jsou totožné s těmi, které se dělají na MHMP při zkouškách, pouze výběr je náhodný.

 

Testové otázky se budou postupně doplňovat a bude jich přibývat, aby se žáci neučili testy zpaměti, ale učili se otázky postupně a testy si dělali až na konec, kdy se seznámí s celou učebnicí zákonem postupně. 

 

                                                                                      ***********************

Novelizace vyhlášky č. 167/2002 Sb., kterou se provádí zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění zákona č. 478/2000 Sb., je v současné době v tisku a jeho účinnost je stanovena k 1. 11. 2015.

 

ZKOUŠKY Z ODBORNÉ ZPŮSOBILOSTI K ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL

 

§ 17

Zkouška z předpisů o provozu na pozemních komunikacích a zdravotnické přípravy

 

(K § 40 odst. 3 zákona)

 

            (1) Test, kterým se provádí zkouška z předpisů o provozu na pozemních komunikacích a zdravotnické přípravy, je složen z 25 otázek s možností získání 50 bodů.

 

            (2) Otázky v testu jsou sestaveny takto:

 

a) 10 otázek ověřujících znalost pravidel provozu na pozemních komunikacích a jejich užití řidičem,

 

b) 4 otázky ověřující znalost zásad bezpečné jízdy a ovládání vozidla,

 

c) 3 otázky ověřující znalost dopravních značek, světelných a akustických signálů, výstražných světel, speciálních označení vozidel a osob, dopravních zařízení a zařízení pro provozní informace včetně náležitého chování řidiče, jež odpovídá jejich významu,

 

d) 3 otázky ověřující schopnost řešení dopravních situací,

 

e) 2 otázky ověřující znalost předpisů o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích,

 

f) 2 otázky ověřující znalost předpisů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích,

 

g) 1 otázka ověřující znalost zdravotnické přípravy.

 

            (3) V testu jsou použity následující typy otázek:

 

a) otázka, ke které jsou přiřazeny 3 odpovědi, z nichž pouze jedna je správná,

 

b) otázka, ke které jsou přiřazeny odpovědi "ano" nebo "ne",

 

c) otázka, ke které jsou přiřazeny tři obrázky, z nichž pouze jeden je ve vztahu k otázce správný.

 

 

 

            (4) Otázky v testu podle odstavce 2 písm. b), e) a f) jsou zaměřeny na prokázání znalostí žadatele o řidičské oprávnění v následujících oblastech:

 

a) význam sledování situace v provozu na pozemních komunikacích, ohleduplného a ukázněného chování k ostatním účastníkům provozu na pozemních komunikacích,

 

b) vliv únavy, alkoholu, návykových látek a léčiv na reakční a rozpoznávací schopnosti řidiče, na reakční dobu a změnu v chování řidiče obecně,

 

c) nejdůležitější zásady týkající se dodržování bezpečnostní vzdálenosti mezi vozidly, brzdných drah a řízení vozidla v souvislosti s různými povětrnostními podmínkami,

 

d) vliv povětrnostních podmínek na stav pozemní komunikace a rizik vyplývajících z těchto změn pro řízení vozidla, včetně vlivu změn denní a noční doby na řízení vozidla,

 

e) způsob řízení vozidla na jednotlivých kategoriích pozemních komunikací a rizik spojených s řízením vozidla na různých kategoriích pozemních komunikací při různé hustotě provozu, vlastností různých stavebních provedení pozemních komunikací a jejich vliv na bezpečnost řízení vozidla, způsob bezpečného řízení vozidla v tunelech,

 

f) zvláštní rizikové faktory, týkající se nedostatku zkušeností ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích, jako jsou zejména děti, chodci, cyklisté a lidé se sníženou pohyblivostí,

 

g) rizika spočívající v odlišnostech způsobu řízení různých druhů motorových vozidel, problematika zorného pole a zrakového vnímání řidiče při řízení různých druhů vozidel,

 

h) doklady požadované při provozu vozidla,

 

i) zásady chování a jednání v případě vzniku dopravní nehody nebo podobné události a opatření, která mají být v těchto případech provedena (označení místa dopravní nehody, oznámení dopravní nehody, poskytnutí první pomoci),

 

j) pravidla zajištění bezpečné přepravy osob a věcí,

 

k) bezpečnostní opatření při vystupování z vozidla,

 

l) konstrukční součásti vozidla, které mají vliv na bezpečnost jízdy, zejména systém řízení, systém zavěšení kol, brzdový systém, pneumatiky, světlomety, světla, ukazatele směru, odrazová skla, zpětná zrcátka, ostřikovače čelního skla a stěrače, výfukový systém, bezpečnostní pásy a zvukové výstražné zařízení, včetně rozpoznání jejich běžných poruch a závad,

 

m) bezpečnostní vybavení vozidla, zejména bezpečnostní pásy, opěrky hlav a dětské zádržné systémy,

 

n) pravidla týkající se užívání vozidla ve vztahu k životnímu prostředí, zejména přiměřené používání zvukových výstražných zařízení, spotřeba pohonných hmot, omezení znečišťujících emisí.

 

d) zásady chování a jednání v případě vzniku dopravní nehody nebo podobné události a opatření, která mají být v těchto případech provedena, včetně pravidel uplatňovaných při provádění záchranných akcí nebo evakuace cestujících a základní znalost poskytování první pomoci,

 

e) bezpečnostní opatření při demontáži nebo výměně kol,

 

            (8) Pro hodnocení testu stupněm "prospěl" je potřebné získání nejméně 43 bodů.

 

 

(K § 42 odst. 5 zákona)

 

            (1) V první části zkoušky z praktické jízdy žadatel o řidičské oprávnění prokazuje následující znalosti a dovednosti:

 

1. před zahájením jízdy prověřit stav pneumatik, osvětlení vozidla a směrových světel, zvukového výstražného zařízení, funkčnost řízení a brzd, čelního skla, stěračů, provozních kapalin, přístrojové desky a funkčnost sdělovačů, přizpůsobit si sedadlo a opěrku hlavy do správné polohy, přizpůsobit si zpětná zrcátka, zapnout si bezpečnostní pás a ověřit, že jsou zavřeny všechny dveře,

 

2. následně nastartovat motor a provést plynulé rozjetí vozidla (v průběhu zkoušky provést rozjezd do kopce a z kopce), couvat se zatáčením vlevo i vpravo, zabrzdit vozidlo na přesnost zastavení, zaparkovat vozidlo a opustit parkovací prostor, zajet k obrubníku a vyjet od něho, objet stojící vozidla a překážky, u skupiny vozidel B a B1 navíc otočit vozidlo přední částí do protisměru za použití chodu vpřed a zpětného chodu,

 

3.  u skupiny vozidel B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E a T

1. provést kontrolu karoserie, dveří pro řidiče a cestující, prvků povinné výbavy vozidla, jejich umístění a použitelnost včetně schopnosti sestavení výstražného trojúhelníku a kontrolu ostatního bezpečnostního vybavení,

 

            (2) Ve druhé části zkoušky z praktické jízdy žadatel o řidičské oprávnění prokazuje následující znalosti a dovednosti:

 

a) u všech skupin vozidel

1. schopnost ovládání motorového vozidla v podmínkách provozu na pozemních komunikacích, zejména zachování správného směru jízdy, řízení s ohledem na snížení spotřeby paliva a emisí, zrychlení vozidla až na vhodnou rychlost a udržování této rychlosti i během řazení jednotlivých rychlostních stupňů, vjetí do křižovatky a její bezpečné projetí, přizpůsobení rychlosti vozidla při odbočování vlevo a vpravo, a pokud možno v omezeném prostoru, přizpůsobení rychlosti vozidla podmínkám provozu na pozemních komunikacích, zařazení se do jiného jízdního pruhu, míjení jedoucího vozidla, zejména v zúžených prostorech, dodržování správné vzdálenosti mezi vozidly v jednotlivých jízdních pruzích, předjíždění v různých situacích, odbočení na křižovatce vlevo i vpravo, odbočení mimo pozemní komunikaci,

schopnost ovládání motorového vozidla v podmínkách provozu na pozemních komunikacích, zejména zachování správného směru jízdy, řízení s ohledem na snížení spotřeby paliva a emisí, zrychlení vozidla až na vhodnou rychlost a udržování této rychlosti i během řazení jednotlivých rychlostních stupňů, jízda v zatáčkách, vjetí do křižovatky a její bezpečné projetí, přizpůsobení rychlosti vozidla při odbočování vlevo a vpravo, jízda na pozemních komunikacích v přímém směru, míjení protijedoucích vozidel, včetně úseků s omezeným prostorem, přizpůsobení rychlosti vozidla podmínkám provozu na pozemních komunikacích, zařazení se do jiného jízdního pruhu, dodržování správné vzdálenosti mezi vozidly v jednotlivých jízdních pruzích, předjíždění jiných vozidel, je-li to možné, jízda kolem překážek, například zaparkovaných vozidel, dodržování bezpečného bočního odstupu, popřípadě předjíždění jinými vozidly, odbočení na křižovatce vlevo i vpravo, odbočení mimo pozemní komunikaci, rozjezd po zaparkování, po zastavení v provozu a po výjezdu z vozovky,

 

2. znalost jízdy na kruhovém objezdu, přejíždění železničního úrovňového přejezdu, jízdy podél zastávek tramvají, autobusů a trolejbusů, přejíždění přechodů pro chodce, jízdy s kopce a do kopce při velkém podélném sklonu, vjezd na dálnici nebo výjezd z dálnice nebo silnice pro motorová vozidla, zařazení do pruhu s rychleji jedoucími vozidly, přejezd do pruhu s pomaleji jedoucími vozidly, průjezd dálničním uzlem a tunelem, pokud jsou takové dopravní situace v místě konání zkoušky dostupné, a

 

3. provedení nezbytných bezpečnostních opatření při opouštění vozidla“.

 

 

            (3) Po celou dobu druhé části zkoušky z praktické jízdy podle odstavce 2 musí žadatel o řidičské oprávnění prokazovat ohleduplné, ukázněné, předvídavé a přizpůsobivé řidičské chování.

 

            (4) Hodnocení zkoušky z praktické jízdy zahrnuje hodnocení přizpůsobivého, hospodárného, bezpečného, energeticky účinného a rozhodného způsobu jízdy, dodržování povinností řidiče v provozu na pozemních komunikacích, přizpůsobení jízdy aktuálním povětrnostním a jiným podmínkám provozu na pozemních komunikacích, respektování ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích a správné a včasné reakce na jejich chování, se zvýšenou opatrností vůči dětem, chodcům, cyklistům a osobám s omezenou schopností pohybu a orientace, schopnosti předvídání situací v provozu na pozemních komunikacích, schopnosti ovládat vozidlo a řádně používat jeho součásti a výbavu, provedení nezbytných opatření při opouštění vozidla.

19.       V § 19 odstavec 4 zní:

„(4) Hodnocení zkoušky z praktické jízdy zahrnuje:

a) bezpečný, předvídavý, ohleduplný, přizpůsobivý a rozhodný způsob jízdy,

b) dodržování povinností řidiče v provozu na pozemních komunikacích, přizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky, aktuálním povětrnostním vlivům a jiným podmínkám provozu na pozemních komunikacích,

c) respektování ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích, správné a včasné reakce na jejich chování, se zvýšenou opatrností vůči dětem, chodcům, cyklistům, osobám s omezenou schopností pohybu a orientace a jiným zranitelným účastníkům silničního provozu,

d) schopnost ovládání vozidla z hlediska správného nastavení a používání bezpečnostních pásů, zpětných zrcátek, opěrek hlavy, sedadel, správné používání světel, schopnost ovládání výstražných směrových světel, stěračů, ventilátoru topení, klimatizace a ostatního vybavení vozidla,

e) správné používání ovládacích prvků s ohledem na způsob a kvalitu jízdy, ovládání spojky, převodovky, plynového pedálu, řízení, brzdového systému včetně pomocných brzdových systémů, je-li jimi vozidlo vybaveno, používání jiných postupů zpomalování jízdy než brzdění, a využívání parkovací brzdy k bezpečnému rozjezdu do svahu,

f) schopnost ovládání vozidla za různých podmínek, při různých rychlostech s ohledem na druh vozidla nebo jízdní soupravy, rozměry, hmotnosti a druh nákladu, u skupin vozidel B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E schopnost zajistit pohodlí cestujících při jízdě, bez náhlého zvýšení rychlosti, s plynulým řízením a plynulým řazením rychlostních stupňů, a bez prudkého brzdění,

g) schopnost řídit hospodárně a šetrně k životnímu prostředí s přihlédnutím k otáčkám motoru za minutu, k přeřazování rychlostních stupňů, k brzdění a zrychlování, platí pouze pro skupiny vozidel B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E,

i) pozorovací schopnosti, panoramatické vidění, správné a včasné používání zpětných zrcátek, vidění na dlouhé, střední a krátké vzdálenosti v souvislosti se schopností včasné a správné reakce,

j) přednost v jízdě na křižovatkách a dálničních uzlech, dávání přednosti v jízdě za jiných okolností, například při změně směru, přejíždění mezi jízdními pruhy, zvláštních jízdních úkonech,

k) schopnost vyhodnocovat světelnou signalizaci, dopravní značky a ostatní značení, dodržování správného chování na světelné signalizaci, dodržování pokynů osob řídících dopravní provoz, správné chování podle dopravních značek, například zákazových nebo příkazových, přiměřené jednání podle vodorovného značení na vozovce,

l) schopnost udržování odstupu, dodržování bezpečné vzdálenosti před vozidlem, bezpečný boční odstup po stranách vozidla, dostatečná a bezpečná vzdálenost od ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích,

m) schopnost udržování směru jízdy a správného umístění na pozemní komunikaci při řazení do jízdních pruhů, na kruhových objezdech, v zatáčkách, přiměřeně podle druhu a vlastností vozidla nebo jízdní soupravy a schopnost předvídání změny zařazení,

n) schopnost dodržovat a nepřekračovat nejvyšší povolenou rychlost, při nepřekročení nejvyšší povolené rychlosti nejet nepřiměřeně nízkou rychlostí při optimálních podmínkách dovolujících rychlost vyšší, přizpůsobit rychlost povětrnostním podmínkám a podmínkám provozu na pozemních komunikacích, zvolit takovou rychlost, aby byl schopen bezpečně zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled,

o) schopnost dávat znamení o změně směru jízdy správně a včas, přiměřeně reagovat na všechna znamení dávaná ostatními účastníky provozu na pozemních komunikacích včetně světelných výstražných znamení.“.

 

 (5) Záznam o zkoušce z praktické jízdy obsahuje tyto náležitosti:

a)  jméno, příjmení a datum narození žadatele o řidičské oprávnění nebo držitele řidičského oprávnění,

b) skupiny vozidel, pro které se zkouška z praktické jízdy provádí,

c)  registrační značka výcvikového vozidla nebo výcvikových vozidel spojených do jízdní soupravy,

d) údaj o datu a době trvání zkoušky z praktické jízdy,

e)  údaje o znalostech, dovednostech a chování prověřovaných v rámci zkoušky z praktické jízdy a jejich zhodnocení,

f)  jméno, příjmení a číslo zkušebního komisaře,

g)  podpis a otisk razítka zkušebního komisaře,

h) podpis žadatele o řidičské oprávnění nebo držitele řidičského oprávnění,

i)  podpis učitele autoškoly pouze v případě, že žadatel o řidičské oprávnění nebo držitel řidičského oprávnění odmítne záznam o zkoušce z praktické jízdy podepsat, a

j)  lhůtu pro skartaci dokumentu.“

 

 

Fotogalerie: Novinky

/album/fotogalerie-novinky/logo-jpg1/
/album/fotogalerie-novinky/p0001-jpg/
/album/fotogalerie-novinky/layout-logo-png/
/album/fotogalerie-novinky/akce-z-30-8-2016-jpg/

Vyhledávání

© 2012 Všechna práva vyhrazena.